Persbericht: plugin hybride auto’s verbruiken meer brandstof

Almere, 9 juli 2014 – In vervolg op meerjarig onderzoek is in opdracht van Travelcard door TNO opnieuw onderzoek gedaan naar het brandstofverbruik van auto’s met een stekker. Hieruit is gebleken dat deze zogenoemde plugin hybrides gemiddeld meer brandstof verbruiken. Zo lag het gemiddelde verbruik een jaar geleden nog op 4,6 liter brandstof per 100 kilometer. Nu is dat gestegen naar 5,5 liter per 100 kilometer. Een toename van ruim 19%.

De toename is veroorzaakt door de nieuwkomers in het hybride segment, de Mitsubishi Outlander en de Volvo V60. Deze types verbruiken meer dan de Opel Ampera/Chevrolet Volt en de Toyota Prius plugin welke vorig jaar nog het hybride wagenpark domineerden.

Als we de combi Ampera/Volt/Prius apart bekijken laten deze een daling in het brandstofverbruik zien van 2% ten opzichte van een jaar geleden.
onderzoek 2014 onderzoek 2013 Verschil 2013/2014
Type plugin Gem praktijkverbruik per L/100 km Gem praktijkverbruik
L/100 km
Normverbruik
L/100 km
Ampera/Volt 4,44 4,89 1,2
Prius 4,59 4,54 2,1
Outlander 6,56 - 1.9
V60 5,32 - 1,8
Overall verbruik 5,49 4,60 +19,3%
Verbruik Combi Ampera/
Volt/Prius
4,51 4,60 -2,0%

Over Travelcard
Travelcard is dé expert op het gebied van brandstofkosten en brandstofverbruik en werkt hierbij al jaren lang nauw samen met het CBS en TNO.
Travelcard is al meer dan 25 jaar als marktleider aktief op het gebied van tankpasbeheer en de verwerking van brandstof- en overige mobiliteitsgerelateerde transacties voor de zakelijke markt. www.travelcard.nl

__________________________EINDE PERSBERICHT_________________________